Parnassia vindt Bharti een verrijking

In de serie portretten van de mensen die het GGZ project Extra Impuls Regio GGZ en Werk & Inkomen tot een succes maken, dit keer drie enthousiaste medewerkers over Parnassia.

Parnassia draagt met liefde een steentje bij aan het aan het werk helpen en houden van mensen die psychisch kwetsbaar zijn. WSP Haaglanden praat hierover met Elise Zeijlmans van Parnassia, IPS-begeleider Hilde Frietman van Reakt en medewerkster Bharti Satram.

Pilot
Elise, kun je iets over jezelf en over de organisatie vertellen?

‘Ik werk bij het ICT-team dat uit ongeveer 100 medewerkers bestaat. Wij verzorgen de gehele infrastructuur voor heel Parnassia met meer dan 10.000 medewerkers. Alles op het gebied van computers, videoconferences, telefonie, alle programma’s waarin artsen rapporteren en nog veel meer, onderhouden wij. Parnassia heeft nu 500 vestigingen, dit zullen er meer worden. Ik begeleid niet alleen de twee collega’s die vanuit IPS bij ons zijn komen werken, maar ook de jobcoaches van Bharti en een andere medewerker. Mijn collega’s die de cliënten begeleiden volgen nu een verkorte opleiding interne jobcoach. Dat is hartstikke fijn. Het is nóg fijner als dit breder uitgezet kan worden binnen Parnassia. Ook wij hebben een verplichting volgens de Participatiewet. Bij deze pilot lopen we nog echt tegen dingen aan. Het is fijn dat Hilde en ik kunnen overleggen over onze aanpak. Ik verzorg ook ICTopleidingen voor cliënten van Reakt die in een bepaald traject zitten. Bij de start van de pilot in maart 2017, begonnen twee mensen met een leerwerktraject. De dame was zwanger, die is na de bevalling niet meer teruggekomen. De andere medewerker heeft een aanstelling gekregen van een jaar. Hij heeft een baan met een salaris dat wordt betaald door Parnassia, wel met loondispensatie. Voor een werkgever is dit belangrijk want je hebt ook productieverlies. Er is tijd nodig voor uitleg en als iemand terugvalt besteed je er ook veel tijd aan. Mocht iemand terugvallen dan zijn er geen loonkosten, hierdoor is een werkgever eerder geneigd om iemand een kans te geven. Het werk bestaat uit heel veel binnenkomend telefoonverkeer. Omdat Bharti nog niet voldoende kennis heeft om bepaalde technische problemen op te lossen, hebben wij een andere werkwijze bedacht: Bharti gaat de klanten terugbellen om te vragen of alles naar tevredenheid is opgelost. Het is een echte win-win situatie: er is meer klanttevredenheid én de collega’s worden ontlast. En ik moet zeggen, Bharti groeit, ze wordt er steeds beter in. Ik heb Bharti een keer zien werken, het ging zo soepel en gemakkelijk. Maar ze heeft ook een goede begeleider, Miranda, zij neemt het stap voor stap met haar door.’

Lees het hele verhaal.