Interview met werkambassadeur Milo Bakker

‘Ik ben Milo Bakker, geboren en getogen in Den Haag. Na mijn studies in Leiden, Internationaal Recht en Kunstgeschiedenis, ben ik natuurlijk weer teruggekeerd naar mooi Den Haag. Samen met mijn partner en hondje Mir woon ik met veel plezier tussen binnenstad en zee, het beste van twee werelden. Naast de lange wandelingen met Mir, probeer ik vier keer per week aan krachttraining te doen. Verder hou ik ervan om naar het museum te gaan of het theater. Lezen doe ik ook, vooral de Russische klassieken. Oh ja, dit alles met espresso, espresso en espresso.’

Samenwerken

‘Jarenlang heb ik voor werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW gewerkt, altijd op het snijvlak van politiek en bedrijfsleven. En vooral gericht op het verbinden van mensen en organisaties. Denk aan het bouwen van sterke ondernemersorganisaties. Met een stevige lobby-agenda en een sterke netwerkfunctie. Ik geloof heilig in samenwerken. Zo benut je de inzichten en talenten van anderen en kun je tot een breed gedragen oplossing komen.’

Relatiemanager

‘Ik ben een echte verbinder, een relatiemanager pur sang. Na mijn vertrek bij de werkgeversorganisaties heb ik goed nagedacht over mijn volgende stap. Ik hou van werken, dat heb ik altijd met veel plezier gedaan. Ik wilde nu meer focussen op iets concreets in een omgeving die mij het meest na aan het hart ligt, de arbeidsmarkt. Ondernemers en werkgevers hebben een groot belang bij goede en gemotiveerde medewerkers. Veel mensen vinden zélf een leuke baan. Maar er zijn ook groepen voor wie dat minder eenvoudig is, bijvoorbeeld door een lichamelijke of psychische beperking of misschien omdat ze gezien worden als te oud. Deze mensen helpen geeft mij veel energie en voldoening.’

‘Iedereen die wil werken, moet ook kunnen werken.

En hoe mooi is het, als ik daar een bijdrage aan mag leveren’

Milo Bakker

Bedrijfsadviseur op afstand

‘Ik weet dat het vinden van goed personeel een lastige opgave is, medewerkers zijn ook een visitekaartje van het bedrijf. Ze komen immers bij mensen thuis om werkzaamheden te verrichten, staan opdrachtgevers te woord. Klantcontact is heel belangrijk en een werkgever wil geen klachten van klanten. Ik heb veel ondernemers gesproken die graag inclusief willen ondernemen. Alleen is het vinden van de juiste weg niet altijd duidelijk. De meeste MKB-bedrijven beschikken niet over een eigen personeelsfunctionaris of een HR-afdeling. Zij hebben behoefte aan de kennis, inzichten en ervaring van externe deskundigen. Die meedenken met het bedrijf, het bedrijf kennen en de mogelijkheden zien. Juist externe deskundigen zijn in staat een brug te slaan naar meer inclusief ondernemen. Ik denk dat hier een mooie rol ligt voor de accountmanagers van de WSP’s, zij zijn de bedrijfsadviseurs op afstand en betrokken sparringpartners.’

Verleiden tot inclusief ondernemen

‘Wat ik ga doen als werkambassadeur? Ik focus op de beeldvorming van ondernemers en werkgevers over het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt; het zou te lastig zijn, te ingewikkeld. Zo ben ik ooit in Den Haag en Delft met ondernemers uit de bouw- en installatietechniek op bezoek gegaan bij de SWP, de toenmalige HaegheGroep. Zij konden zo met eigen ogen zien hoe gemotiveerde mensen op een professionele manier met de modernste technieken prachtige producten maakten. Heel indrukwekkend. Dit creëert kansen om inclusief te ondernemen. Nog zo’n mooi voorbeeld is Jongeren in de Lift. Laat de mogelijkheden zien! En verleid tot inclusief ondernemen. Iedereen die wil werken, moet ook kunnen werken. En hoe mooi is het, als ik daar een bijdrage aan mag leveren.’