U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.

Werkcafé

In oktober 2023 zijn we gestart met ons Werkcafé, waarmee we zoveel mogelijk aansluiten bij activiteiten en bijeenkomsten in de wijken. Daar gaan we in gesprek met werkzoekenden, die op zoek zijn naar (ander) werk, meer uren willen werken of een vraag hebben over scholing. Dit adviesgesprek is gratis.

Ook herorienterende zzp’ers en werkgevers zijn van harte welkom om binnen te lopen. Wij helpen hen om hun medewerkers van werk naar werk te begeleiden bij een faillissement en beëindiging of verandering van bedrijfsvoering.

We zitten met ons Werkcafé op onderstaande locaties:

  1. Wijkgebouw Elthetho/Dichtbij: elke donderdag van 10.00 tot 13.00 uur – Azaleastraat 2, 2565 CE Den Haag
  2. ROC Taal+ School: op maandag oneven weken van 11.30 tot 14.00 uur – Waldorpstraat 120, 2521 CE Den Haag
  3. Bibliotheek Escamp: elke dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur – Leyweg 811, 2545 HA Den Haag
  4. Informatiepunt Transvaal: elke maandag van 11.00 tot 14.00 uur – Kempstraat 23, 2572 GA Den Haag
  5. De buurtorganisaties van Baankans!: Allekanten, Bij Betje, Nour+, HWP10 en Morgenstond; zie https://socialclubdenhaag.nl/baankans/

Video: Zo wordt een match tussen werkgever en werknemer tot stand gebracht

Om mensen op de arbeidsmarkt (nieuwe) kansen te geven, is het belangrijk hen goed en eenduidig in beeld te hebben. Inzicht in hun arbeids- en ontwikkelpotentieel staat hierbij centraal.

Ken je klant‘ staat voor succesvolle bemiddeling tussen werknemer en werkgever. De focus ligt op het behouden van een transparant klantenbestand waarin de gegevens met betrekking tot de mogelijkheden, wensen en eigenschappen van kandidaten duidelijk worden vastgelegd. Met andere woorden: wat weten, kunnen, en willen ze? Deze gegevens bieden inzicht in de vaardigheden en potentie van de werknemer.

Kansen benutten

Een bestand als dit helpt om (nieuwe) kansen op de arbeidsmarkt te identificeren en te benutten. De kernvraag is: wat is het arbeids- en ontwikkelpotentieel van een kandidaat? Het antwoord op deze vraag bepaalt welke stappen er ondernomen moeten worden om iemand succesvol aan werk te helpen en ervoor te zorgen dat zij of hij de baan ook kan behouden.

Het verstrekken van informatie over het arbeids- en ontwikkelpotentieel van kandidaten vormt een bouwsteen van effectieve dienstverlening aan werkgevers. Hiermee wordt duidelijk wat de kandidaten kunnen en wordt er een realistisch beeld geschetst van het beschikbare aanbod. Dit zorgt voor de juiste match tussen werkgevers en werkzoekenden.

Juiste match

Wilt u meer inzicht krijgen in hoe deze geslaagde matches tot stand komen tussen werkgevers en werknemers? Bekijk dan het filmpje van ‘Samen voor de Klant’ over dit onderwerp, waarin het belang van ‘Ken je klant’ en het tot stand brengen van de juiste match tussen werkgever en werknemer wordt belicht.

Bovenstaande video is gemaakt door Sterk door werk.

UWV: Zo bent u aantrekkelijk voor de volgende generatie werknemers

Om aantrekkelijk te zijn voor de volgende generatie werknemers is het belangrijk om te begrijpen wat jongeren waardevol vinden in een baan, volgens Joselyn Faber, arbeidsmarktadviseur bij UWV. Haar inzichten, afgeleid van diverse onderzoeken over jonge arbeidskrachten, bevatten waardevolle lessen:

1. Doorgroeikansen

Jongeren hechten, in tegenstelling tot de meesten die van baan wisselen, niet alleen waarde aan salaris; ze hechten ook veel belang aan carrière-opties. Ze willen weten of er mogelijkheden zijn om zich bij een werkgever te ontwikkelen. Stilstand zien ze als een stap terug en constante ontwikkeling is hun streven.

2. Impactvol werk 

Generatie-Z (12-26 jaar oud) hecht – meer dan voorgaande generaties – waarde aan werk dat de samenleving ten goede komt. Ze willen betrokken zijn bij sociale, maatschappelijke of milieugerelateerde vraagstukken en verlangen dat hun werk impact heeft.

3. Erkenning en beloning 

Jongeren halen hun identiteit gedeeltelijk uit hun werk. Hoewel ze zich bewust zijn van hun persoonlijke en professionele groei, ontvangen ze niet altijd de erkenning die ze verdienen. Regelmatige erkenning van prestaties en doelen is dan ook belangrijk, gezien hun nog beperkte ervaring op de arbeidsmarkt.

4. Ontwikkelingskansen 

Deze jongeren hebben langetermijndoelen en zoeken uitdaging. Ze streven naar voortdurende groei en leren gedurende hun loopbaan. Als er geen perspectief is voor ontwikkeling, zullen ze snel ergens anders kijken voor nieuwe uitdagingen.

5. Coaching voor groei 

Jongeren willen bij voorkeur met ondersteuning van leidinggevenden op de carrièreladder klimmen. Feedback en coaching zijn voor hen waardevol. Als werkgever dient u als coach te fungeren en jongeren te helpen grote doelen te vertalen naar haalbare stappen. Dit bevordert zowel hun werk als hun persoonlijke ontwikkeling, wat ook de algehele doorstroom binnen uw bedrijf kan stimuleren.

Lees het volledige artikel van het UWV hier.