U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Gebruiksvoorwaarden
Werkcafé
In oktober 2023 zijn we gestart met ons Werkcafé, waarmee we zoveel mogelijk aansluiten bij activiteiten en bijeenkomsten in de wijken. Daar gaan we in gesprek met werkzoekenden, die op zoek zijn naar (ander) werk, meer uren willen werken of een vraag hebben over scholing. Dit adviesgesprek is gratis.
Ook herorienterende zzp’ers en werkgevers zijn van harte welkom om binnen te lopen. Wij helpen hen om hun medewerkers van werk naar werk te begeleiden bij een faillissement en beëindiging of verandering van bedrijfsvoering.
We zitten met ons Werkcafé op onderstaande locaties:
Video: Zo wordt een match tussen werkgever en werknemer tot stand gebracht
Om mensen op de arbeidsmarkt (nieuwe) kansen te geven, is het belangrijk hen goed en eenduidig in beeld te hebben. Inzicht in hun arbeids- en ontwikkelpotentieel staat hierbij centraal.
‘Ken je klant‘ staat voor succesvolle bemiddeling tussen werknemer en werkgever. De focus ligt op het behouden van een transparant klantenbestand waarin de gegevens met betrekking tot de mogelijkheden, wensen en eigenschappen van kandidaten duidelijk worden vastgelegd. Met andere woorden: wat weten, kunnen, en willen ze? Deze gegevens bieden inzicht in de vaardigheden en potentie van de werknemer.
Kansen benutten
Een bestand als dit helpt om (nieuwe) kansen op de arbeidsmarkt te identificeren en te benutten. De kernvraag is: wat is het arbeids- en ontwikkelpotentieel van een kandidaat? Het antwoord op deze vraag bepaalt welke stappen er ondernomen moeten worden om iemand succesvol aan werk te helpen en ervoor te zorgen dat zij of hij de baan ook kan behouden.
Het verstrekken van informatie over het arbeids- en ontwikkelpotentieel van kandidaten vormt een bouwsteen van effectieve dienstverlening aan werkgevers. Hiermee wordt duidelijk wat de kandidaten kunnen en wordt er een realistisch beeld geschetst van het beschikbare aanbod. Dit zorgt voor de juiste match tussen werkgevers en werkzoekenden.
Juiste match
Wilt u meer inzicht krijgen in hoe deze geslaagde matches tot stand komen tussen werkgevers en werknemers? Bekijk dan het filmpje van ‘Samen voor de Klant’ over dit onderwerp, waarin het belang van ‘Ken je klant’ en het tot stand brengen van de juiste match tussen werkgever en werknemer wordt belicht.
Bovenstaande video is gemaakt door Sterk door werk.
UWV: Zo bent u aantrekkelijk voor de volgende generatie werknemers
Om aantrekkelijk te zijn voor de volgende generatie werknemers is het belangrijk om te begrijpen wat jongeren waardevol vinden in een baan, volgens Joselyn Faber, arbeidsmarktadviseur bij UWV. Haar inzichten, afgeleid van diverse onderzoeken over jonge arbeidskrachten, bevatten waardevolle lessen:
1. Doorgroeikansen
Jongeren hechten, in tegenstelling tot de meesten die van baan wisselen, niet alleen waarde aan salaris; ze hechten ook veel belang aan carrière-opties. Ze willen weten of er mogelijkheden zijn om zich bij een werkgever te ontwikkelen. Stilstand zien ze als een stap terug en constante ontwikkeling is hun streven.
2. Impactvol werk
Generatie-Z (12-26 jaar oud) hecht – meer dan voorgaande generaties – waarde aan werk dat de samenleving ten goede komt. Ze willen betrokken zijn bij sociale, maatschappelijke of milieugerelateerde vraagstukken en verlangen dat hun werk impact heeft.
3. Erkenning en beloning
Jongeren halen hun identiteit gedeeltelijk uit hun werk. Hoewel ze zich bewust zijn van hun persoonlijke en professionele groei, ontvangen ze niet altijd de erkenning die ze verdienen. Regelmatige erkenning van prestaties en doelen is dan ook belangrijk, gezien hun nog beperkte ervaring op de arbeidsmarkt.
4. Ontwikkelingskansen
Deze jongeren hebben langetermijndoelen en zoeken uitdaging. Ze streven naar voortdurende groei en leren gedurende hun loopbaan. Als er geen perspectief is voor ontwikkeling, zullen ze snel ergens anders kijken voor nieuwe uitdagingen.
5. Coaching voor groei
Jongeren willen bij voorkeur met ondersteuning van leidinggevenden op de carrièreladder klimmen. Feedback en coaching zijn voor hen waardevol. Als werkgever dient u als coach te fungeren en jongeren te helpen grote doelen te vertalen naar haalbare stappen. Dit bevordert zowel hun werk als hun persoonlijke ontwikkeling, wat ook de algehele doorstroom binnen uw bedrijf kan stimuleren.
Lees het volledige artikel van het UWV hier.