U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
Onze lokale WerkgeversServicepunten

U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Gebruiksvoorwaarden
Loket vijfde aanvraagperiode NOW open op 6 mei
Vanaf 6 mei is het loket voor het aanvragen van een tegemoetkoming NOW voor de vijfde aanvraagperiode open. Dit is eerder dan het aanvankelijk zou openen. Het loket blijft ook langer open, zodat u als werkgever meer tijd heeft om een NOW-aanvraag in te dienen. Het loket sluit op 30 mei 2021.
Voorwaarden NOW 5
De vijfde aanvraagperiode van de NOW is voor een tegemoetkoming over de maanden april, mei en juni 2021. Indien u ook gebruik heeft gemaakt van de vierde aanvraagperiode van de NOW, dient de vijfde periode hierop aan te sluiten. Wanneer u geen gebruik heeft gemaakt van deze vierde aanvraagperiode, kunt u ervoor kiezen een aanvraag te doen vanaf april, mei of juni 2021.
Omzet en loonsom
U komt in aanmerking voor de tegemoetkoming wanneer uw omzet ten opzichte van vorig jaar met minstens 20% is gedaald. Voor het berekenen van de tegemoetkoming wordt uitgegaan van de loonsom van juni 2020. De loonsom van de vijfde aanvraagperiode mag maximaal 10% gedaald zijn ten opzichte van de loonsom in juni 2020 om volledig recht te geven op de tegemoetkoming NOW.
Ontslag
Wanneer u een werknemer ontslaat of u laat het contract van een werknemer verlopen zonder deze te verlengen, dan heeft u een inspanningsverplichting om de werknemer te begeleiden naar ander werk. U bent het daarnaast verplicht te melden als u een aanvraag doet voor bedrijfseconomisch ontslag.
De tegemoetkoming
De tegemoetkoming is wederom voor de duur van drie maanden. De overheid komt u in deze periode met maximaal 85% van de loonkosten tegemoet.
Voorschot
Na de aanvraag krijgt u een voorschot van 80% uitbetaald. Later wordt berekend hoe hoog de definitieve tegemoetkoming is waar u recht op heeft. Let erop dat u voor deze definitieve berekening altijd zelf een aparte aanvraag moet doen. Voor de vijfde aanvraagperiode is dit waarschijnlijk mogelijk vanaf 31 januari 2022.
Praktijkverklaring in het mbo uitgereikt aan Adam bij SuperFlora
Vrijdag 16 april was een mooie dag voor Adam Hasan. Hij ontving zijn praktijkverklaring! Adam is hiermee de tweede persoon die een praktijkverklaring haalt in het Westland. Wethouder Vreugdenhil was hierbij een trotse aanwezige: ‘Ik moedig iedereen aan om te blijven investeren in opleiding en ontwikkeling. Dat is de beste toegangskaart voor de arbeidsmarkt.’
Een blije kandidaat én een blije werkgever
Naast de praktijkverklaring krijgt Adam nu een contract bij SuperFlora. Een blije Adam vertelt: ‘Ik voel me hier op mijn plaats, ik heb fijne collega’s en ik voel me gewaardeerd.’
At Schmidt is de logistiek manager bij SuperFlora, hij begeleidt Adam. Hij vindt dat Adam het fantastisch gedaan heeft en is onder de indruk van zijn ambitie om door te leren. ‘Wij vinden het belangrijk om hem die kans te geven. Zo snijdt het mes aan twee kanten’, vertelt At Schmidt.
De algemeen directeur van SuperFlora, Remco Salome, is trots op dit mooie resultaat waaraan verschillende partijen zijn verbonden. Zo vertelt hij: ‘SuperFlora staat voor: ‘Creating Colourful Connections’ en dit is hier een prachtig voorbeeld van.’ Remco ziet het als werkgever als zijn sociale plicht om vanuit de MVO-gedachte te werken en mensen als Adam een plekje te geven binnen het bedrijf. ‘Wij hebben hier in alle takken van ons bedrijf veel jonge mensen in dienst en wij dagen hen uit om te blijven leren en groeien in ons bedrijf’, aldus Remco Salome.
Een praktijkverklaring en zelfvertouwen
Eugenie Duijndam-de Man is projectleider bij ROC Mondriaan. Ze is overtuigd van het belang van praktijkleren met de praktijkverklaring in het mbo. Zo vertelt ze: ‘Doordat mensen vaardigheden kunnen opdoen en deze laten zien bij een werkgever, krijgen ze de kans en het zelfvertrouwen om nieuwe wegen in te slaan. Het is mooi om weer perspectief te hebben én ze zijn een aanwinst voor de arbeidsmarkt.’
Blije bike mechanic bij Swapfiets
Dat HalloWerk werkt zie je in het verhaal van Stefan Rotariu. Hij is bike mechanic bij Swapfiets. Een abonnement bij Swapfiets betekent dat je altijd een werkende fiets hebt. Stefan is een van de bike mechanics die de fietsen tip top in orde maakt en houdt. Zijn leidinggevende Ashkan Azimpour vindt hem geweldig.
Van Roemenië naar Den Haag
Stefan: ‘Ik ben 51 jaar en ik woon in Den Haag, ik ben geboren in Roemenië. Voor ik bij Swapfiets ging werken was ik al fietsenmaker, ik heb ook mijn eigen klusbedrijf gehad. Daarna ben ik weer als fietsmonteur aan de slag gegaan, eerst in Den Haag bij Biesieklette en sinds vorig jaar bij Swapfiets. Hier ben ik bike mechanic. Mijn technische diploma´s mechanische techniek en elektrotechniek, heb ik gehaald op het lyceum in mijn geboorteland.’
Mooie ploeg
Stefan: ‘Mijn nieuwe baan bevalt goed. We hebben een mooie ploeg collega’s met wie ik elke dag grappen maak. Ik vind het leuk om dingen te repareren, om technisch bezig te zijn. Eigenlijk repareer ik alles wat maar kapot kan gaan aan een fiets, je kan het zo gek niet bedenken: wielen richten, kettingen vervangen, versnellingen afstellen, voorvorken vervangen.’
Swapfiets & proefplaatsing
Ashkan: ‘Stefan paste met zijn achtergrond en ambitie heel erg bij wat wij zochten in een fietsenmaker. Daarnaast hij is technisch gewoon heel goed. Stefan kwam via een proefplaatsing bij ons werken. Ik vind dit een prima manier om met iemand kennis te maken, dat geldt andersom ook natuurlijk: de kandidaat leert de organisatie en de werkzaamheden goed kennen. Zo krijgen de kandidaat en de werkgever een realistisch beeld van elkaar. Daarnaast geloof ik dat een kandidaat in de meeste gevallen niet per se 100% in het profiel hoeft te passen, 70% is ook goed, wij vullen de rest aan. Dat is tegelijkertijd het mooiste aan mijn werk: dat ik de kans krijg om mensen te helpen en te zien groeien!’
HalloWerk & Werkse!
Ashkan: ‘Halverwege 2020 kreeg ik toegang tot de portal van HalloWerk, ik was er al bekend mee. HalloWerk is zeer overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, je kunt er best gedetailleerd zoeken. De samenwerking met Werkse! is prima, ik kan snel met ze schakelen en ze vinden vaak kandidaten voor de functies die wij open hebben staan. Indien nodig worden kandidaten ook door Werkse! ondersteund.’
Blij
Stefan: ‘Samen met mijn coach Robert van Werkse! heb ik mijn profiel in HalloWerk ingevuld. Ik heb ongeveer een jaar ingeschreven gestaan voor ik bij Swapfiets aan de slag ging. Werkse! was erg in mij geïnteresseerd, ze namen me echt serieus, belden me vaak. Ze hebben zo hun best gedaan voor me. Ik ben heel blij dat ik werk heb gevonden!’
Ook op zoek naar een goede match?