U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.

SER: een Leven Lang Ontwikkelen, het voorbeeld van Zuid-Holland

In Zuid-Holland werd de Human Capital Agenda in 2019 gelanceerd en in 2022 vernieuwd. Deze agenda heeft de steun van meer dan 66 partijen uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. Henk Bakker, programmamanager bij de Economic Board Zuid-Holland, en Bas van den Barg, beleidsadviseur bij de provincie Zuid-Holland, hebben met de SER gesproken over deze Human Capital Agenda.

Concrete doelen

Met deze agenda streeft de provincie Zuid-Holland ernaar om een voortrekker te worden op het gebied van een leven lang leren door concrete doelen te stellen in plaats van vage beloften. Dit is van groot belang in een tijd waarin veel bedrijven moeite hebben om gekwalificeerd personeel te vinden. Bovendien verandert de economie door robotisering, digitalisering en verduurzaming, wat leidt tot veranderingen in bestaande banen en de opkomst van nieuwe banen.

De doelen van deze agenda omvatten het zorgen dat werkgevers in de provincie beschikken over voldoende personeel met de juiste opleiding en vaardigheden, het aanpakken van tekorten aan gekwalificeerd personeel, en het bevorderen van een cultuur van blijvend leren. Deze doelen en de bijbehorende afspraken worden voortdurend geëvalueerd en gemonitord. Tot dusver zijn er al 6.000 werknemers geholpen bij bijscholing of omscholing, en zijn er 1.500 intersectorale van-werk-naar-werktrajecten gerealiseerd. Er lopen in totaal 17 projecten in de sectoren energie, techniek en IT.

Match tussen werkgevers en werknemers

Niet iedereen vindt leren en ontwikkelen vanzelfsprekend, met name praktisch opgeleiden en oudere werknemers met een eenzijdig arbeidsverleden. Om deze groepen te ondersteunen, wordt een online platform gebruikt om op basis van vaardigheden, talenten en interesses een match te maken tussen werkgevers en werknemers. Dit helpt werknemers ideeën te krijgen en verlaagt de drempel om een opleiding te volgen of van baan te veranderen. Daarnaast wordt gepleit voor de invoering van individuele leerrekeningen, zodat mensen eerder voor scholing kiezen als ze over een eigen budget beschikken. Het is ook belangrijk om duidelijk te maken dat ontwikkelen niet betekent dat men weer terug moet naar de schoolbanken.

Om deze doelen te bereiken, worden werkgevers aangemoedigd om creatief te zijn in hun wervingsproces, waarbij niet alleen naar diploma’s wordt gekeken, maar ook naar de vaardigheden van potentiële werknemers.

Lees verder op de website van HaaglandenInZicht.

Werkcafé

In oktober 2023 zijn we gestart met ons Werkcafé, waar we in gesprek gaan met werkzoekenden uit de wijken, die op zoek zijn naar (ander) werk, meer uren willen werken of een vraag hebben over scholing. Dit adviesgesprek is gratis.

Ook herorienterende zzp’ers en werkgevers zijn van harte welkom om binnen te lopen. Wij helpen hen om hun medewerkers van werk naar werk te begeleiden bij een faillissement en beëindiging of verandering van bedrijfsvoering.

We zitten met ons Werkcafé op steeds meer locaties in de wijken van Den Haag en regio Haaglanden. We starten met een aantal locaties in Den Haag en breiden dit de komende tijd steeds verder uit:

  1. Wijkgebouw Elthetho/Dichtbij: elke donderdag van 10.00 tot 13.00 uur – Azaleastraat 2, 2565 CE Den Haag
  2. ROC Taal+ School: op maandag oneven weken van 11.30 tot 14.00 uur – Waldorpstraat 120, 2521 CE Den Haag
  3. Bibliotheek Escamp: elke dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur – Leyweg 811, 2545 HA Den Haag
  4. Informatiepunt Transvaal: elke maandag van 11.00 tot 14.00 uur – Kempstraat 23, 2572 GA Den Haag
  5. De buurtorganisaties van Baankans!: Allekanten, Bij Betje, Nour+, HWP10 en Morgenstond; zie https://socialclubdenhaag.nl/baankans/

Video: Zo wordt een match tussen werkgever en werknemer tot stand gebracht

Om mensen op de arbeidsmarkt (nieuwe) kansen te geven, is het belangrijk hen goed en eenduidig in beeld te hebben. Inzicht in hun arbeids- en ontwikkelpotentieel staat hierbij centraal.

Ken je klant‘ staat voor succesvolle bemiddeling tussen werknemer en werkgever. De focus ligt op het behouden van een transparant klantenbestand waarin de gegevens met betrekking tot de mogelijkheden, wensen en eigenschappen van kandidaten duidelijk worden vastgelegd. Met andere woorden: wat weten, kunnen, en willen ze? Deze gegevens bieden inzicht in de vaardigheden en potentie van de werknemer.

Kansen benutten

Een bestand als dit helpt om (nieuwe) kansen op de arbeidsmarkt te identificeren en te benutten. De kernvraag is: wat is het arbeids- en ontwikkelpotentieel van een kandidaat? Het antwoord op deze vraag bepaalt welke stappen er ondernomen moeten worden om iemand succesvol aan werk te helpen en ervoor te zorgen dat zij of hij de baan ook kan behouden.

Het verstrekken van informatie over het arbeids- en ontwikkelpotentieel van kandidaten vormt een bouwsteen van effectieve dienstverlening aan werkgevers. Hiermee wordt duidelijk wat de kandidaten kunnen en wordt er een realistisch beeld geschetst van het beschikbare aanbod. Dit zorgt voor de juiste match tussen werkgevers en werkzoekenden.

Juiste match

Wilt u meer inzicht krijgen in hoe deze geslaagde matches tot stand komen tussen werkgevers en werknemers? Bekijk dan het filmpje van ‘Samen voor de Klant’ over dit onderwerp, waarin het belang van ‘Ken je klant’ en het tot stand brengen van de juiste match tussen werkgever en werknemer wordt belicht.

Bovenstaande video is gemaakt door Sterk door werk.