U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.

De banenafspraak: al 73.578 banen gecreëerd

Eind 2021: 73.578 extra banen gecreëerd binnen de banenafspraak

De banenafspraak: al 73.578 banen gecreëerd

Volgens de banenafspraak zouden er eind 2021 80.000 extra banen gecreëerd moeten zijn. De teller is uiteindelijk uitgekomen op 73.578 banen, maar natuurlijk houdt het daar niet op! In het vierde kwartaal van 2021 zijn er 2.053 meer banen in vergelijking met het derde kwartaal. Het aantal banen is dus met 2% toegenomen. In het vierde kwartaal van 2021 is het aantal werkzame personen bovendien toegenomen met 1.734 personen.

Aantal werkzame personen binnen de banenafspraak

128.468 personen zijn in het vierde kwartaal van 2021 werkzaam geweest binnen de banenafspraak. Het aantal mensen dat binnen de banenafspraak werk vindt, is groter dan het aantal dat werk verliest. Het gaat om 6.930 personen tegenover 5.987 personen. Het aantal werkzame personen dat instroomt is bovendien groter dan het aantal werkzame personen dat uitstroomt. Hier is een positieve toename van 1.734 personen te zien.

Aantal personen binnen de doelgroep

Ten opzichte van het derde kwartaal van 2021 zijn er in het vierde kwartaal 2.396 personen bijgekomen in de banenafspraak. Dit maakt dat er in totaal 245.884 personen binnen de doelgroep vallen. Er zijn 2.328 personen uit de doelgroep gestroomd, en wel om de volgende redenen:

  • 265 personen hebben de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt;
  • 1.564 personen hebben een beschutte werkplek binnen WSW gekregen;
  • 50 personen hebben zich vrijwillig uitgeschreven.

Er zijn daarnaast 4.724 personen in gestroomd. Hiervan vallen er 2.344 onder de doelgroep Participatiewet. Van 1.563 personen is de beschutte werkplek binnen WSW komen te vervallen.

Interactieve Dashboards UWV

UWV houdt in het interactieve Dashboard banenafspraak ieder kwartaal de voortgang bij. In dit dashboard staan de cijfers over de banenafspraak ook per arbeidsmarktregio. U kunt hier gemakkelijk de data selecteren waar u naar op zoek bent en bijvoorbeeld de regionale cijfers vergelijken met de landelijke cijfers of andere regio’s.

Sabina haalt praktijkverklaring bij RataPlan

Sabina heeft haar praktijkverklaring!

Sabina haalt praktijkverklaring bij RataPlan

Sorteer- en kassamedewerker Sabina van RataPlan Rijswijk heeft haar eerste praktijkverklaring op zak.

Praktijkverklaring

De Praktijkverklaring is een onderdeel van praktijkleren in het mbo. Met de praktijkverklaring, uitgereikt door ROC Mondriaan, verklaart de werkgever dat een medewerker bepaalde vaardigheden op mbo-niveau beheerst. Op deze manier worden onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar gebracht.

RataPlan als ontwikkelpartner van WSP Haaglanden

Voor RataPlan is dit het startsein om verder te bouwen binnen Haaglanden. Als ontwikkelpartner van WSP Haaglanden gaat RataPlan op alle vestigingen met de praktijkverklaring werken! Op deze manier biedt RataPlan een op maat gemaakt opleidingstraject dat niet alleen geschikt is voor de eigen werknemers, maar ook voor werkzoekenden.

Who’s next?

Heeft u meerdere vestigingen in regio Haaglanden en wilt u meer weten over praktijkleren? Jurjen Dikker helpt u graag verder via jurjen.dikker@rpa-haaglanden.nl.

Opleiding met baangarantie door Webhelp en Werkse!

Een opleiding met baangarantie bij Webhelp Nederland

In Delft bieden bedrijven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een opleiding met baangarantie via de BHAG Deal ‘Talentontwikkeling’. In samenwerking met onze partner Werkse! heeft Webhelp deze deal gesloten. Zij verzorgden een vakinhoudelijke opleiding Klantencontactmedewerker. En het resultaat mag er zijn. Zeven mensen, van wie zes met een uitkering, werken nu als klantcontactmedewerker bij Webhelp.

Een betrokken werkgever

Puck Zondervan is jobcoach bij Werkse!. Zij vertelt dat Webhelp vanaf het begin af aan zeer betrokken was. ‘Zij wilden dat dit traject slaagde.Door vertrouwen te geven en veiligheid te bieden aan alle cursisten, ontstond bij iedereen durf en vertrouwen in zichzelf. Een deelnemer, die al jaren in de bijstand zit en trajecten heeft gevolgd die helaas mislukten, kon nu van wantrouwen naar vertrouwen groeien.’ Tijdens de BHAG Deal gaan kandidaten gedurende een bepaalde tijd onbetaald aan de slag bij een bedrijf. Zij worden door de organisatie opgeleid met ondersteuning vanuit Werkse! Daarnaast hebben deze kandidaten garantie op een baan bij het bedrijf.

Talentontwikkeling

Webhelp voelde de behoefte om invulling te geven aan hun social-returnverplichting in de vorm van een contract. Dit was de aanleiding om deze samenwerking met Werkse! te starten. ‘Maar wij zijn ervan overtuigd dat we deze doelgroep ook voor andere opdrachtgevers kunnen gaan opleiden en inzetten. Wij zien meerdere mogelijkheden binnen onze organisatie. Vandaar dat wij de BHAG Deal Talentontwikkeling hebben ondertekend’, vertelt Paul Ouwehand, Legal manager bij Webhelp.

Aangepaste training

Bij een baan in de klantenservice is het niet gek om te starten met een training. Omdat deze groep cursisten vaak lang niet of nog nooit hebben gewerkt, is de training wel anders dan anders. Er is gekozen voor een rustiger traject met twee sessies van vier uur per week. De mensen werden getraind voor de functie van klantcontactmedewerkers voor Logius, de dienst Digitale Overheid. Sanne Beijer is lid van het Learning & Development Team bij Webhelp. Als trainer heeft zij meegeholpen aan deze trainingen. Hierin werd er onder andere geleerd hoe men met klanten om kan gaan en wat de rol van de persoon hierin zelf is. ‘Veel rollenspellen om te oefenen, waarbij cursisten elkaar ook feedback gaven. Meteen een mooie oefening in helder communiceren. Ook vakinhoudelijke training: de zaken waar mensen zoal over kunnen bellen: DigiD, Mijn Overheid, inloggen voor je belastingaangifte,’ vertelt Sanne.

Train-de-trainer

Dit was pas het eerste traject, dus tijdens de rit moesten er nog dingen ontdekt worden. ‘Maar iedereen die bij dit project betrokken was, heeft superhard gewerkt en was heel loyaal. Mooi dat Werkse! hier de ruimte voor geeft.Linda van der Wel, trainer bij Werkse!, bracht de expertise vanuit Werkse! in en zorgde ook voor communicatielessen. ‘Wat doet het met jou als een beller boos wordt?’. Antwoorden op dit soort vraag en de persoonlijke feedback daarop helpt cursisten ook over zichzelf te leren,’ gaat Sanne verder. Sanne Beijer heeft Linda van der Wel vervolgens meegenomen via een train-de-trainer-traject. Dit omdat een volgende groep op het wensenlijstje van Webhelp staat. Hun bedoeling is om vooral met de arbeidsmarkt naar de mensen toe te bewegen, in plaats van mensen naar de markt toe proberen te trekken.

Nooit saai

Eén van de deelnemers aan dit traject is Sabrina Hendriks. Zij zit nu vrijwel dagelijks achter de computer, met een koptelefoon op. Op dit moment werkt ze nog voornamelijk vanuit huis. Toen Werkse! haar vroeg of haar dit leuk leek, heeft de de kans met beide handen aangepakt. In het verleden heeft zij in de distributie gewerkt. Na een periode thuis vanwege zwangerschap en het opvoeden van haar kind, vindt ze het fijn om nu weer aan het werk te zijn. Ze is blij dat haar werk goed af te stemmen is met de tijden van de kinderopvang. Ze vertelt: ‘Ik ben stapsgewijs mijn uren aan het opbouwen, van 24 uur nu naar 28 uur. Ik ben nog steeds lerende. Je krijgt daar ook de tijd voor. Aan mijn jobcoach kan ik alles vragen, geen vraag is te gek. Het systeem waar wij mee werken zit goed in elkaar. De kennisbank waar wij zo nodig informatie in op kunnen zoeken, is goed beveiligd. Nu komen er veel vragen over de inlogcode voor de belastingaangifte. Daarvoor waren er veel vragen over de coronacheck-app.Via Teams kan ik een begeleider vragen specifiekere vragen op te zoeken.’ Sabrina verveelt zich geen moment en is blij dat ze vorige maand alweer voor de tweede keer salaris kreeg.

Ook vacatures te vervullen?

H

O