U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
Onze lokale WerkgeversServicepunten

U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Gebruiksvoorwaarden
Eind 2021: 73.578 extra banen gecreëerd binnen de banenafspraak
Volgens de banenafspraak zouden er eind 2021 80.000 extra banen gecreëerd moeten zijn. De teller is uiteindelijk uitgekomen op 73.578 banen, maar natuurlijk houdt het daar niet op! In het vierde kwartaal van 2021 zijn er 2.053 meer banen in vergelijking met het derde kwartaal. Het aantal banen is dus met 2% toegenomen. In het vierde kwartaal van 2021 is het aantal werkzame personen bovendien toegenomen met 1.734 personen.
Aantal werkzame personen binnen de banenafspraak
128.468 personen zijn in het vierde kwartaal van 2021 werkzaam geweest binnen de banenafspraak. Het aantal mensen dat binnen de banenafspraak werk vindt, is groter dan het aantal dat werk verliest. Het gaat om 6.930 personen tegenover 5.987 personen. Het aantal werkzame personen dat instroomt is bovendien groter dan het aantal werkzame personen dat uitstroomt. Hier is een positieve toename van 1.734 personen te zien.
Aantal personen binnen de doelgroep
Ten opzichte van het derde kwartaal van 2021 zijn er in het vierde kwartaal 2.396 personen bijgekomen in de banenafspraak. Dit maakt dat er in totaal 245.884 personen binnen de doelgroep vallen. Er zijn 2.328 personen uit de doelgroep gestroomd, en wel om de volgende redenen:
Er zijn daarnaast 4.724 personen in gestroomd. Hiervan vallen er 2.344 onder de doelgroep Participatiewet. Van 1.563 personen is de beschutte werkplek binnen WSW komen te vervallen.
Interactieve Dashboards UWV
UWV houdt in het interactieve Dashboard banenafspraak ieder kwartaal de voortgang bij. In dit dashboard staan de cijfers over de banenafspraak ook per arbeidsmarktregio. U kunt hier gemakkelijk de data selecteren waar u naar op zoek bent en bijvoorbeeld de regionale cijfers vergelijken met de landelijke cijfers of andere regio’s.
Sabina heeft haar praktijkverklaring!
Sorteer- en kassamedewerker Sabina van RataPlan Rijswijk heeft haar eerste praktijkverklaring op zak.
Praktijkverklaring
De Praktijkverklaring is een onderdeel van praktijkleren in het mbo. Met de praktijkverklaring, uitgereikt door ROC Mondriaan, verklaart de werkgever dat een medewerker bepaalde vaardigheden op mbo-niveau beheerst. Op deze manier worden onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar gebracht.
RataPlan als ontwikkelpartner van WSP Haaglanden
Voor RataPlan is dit het startsein om verder te bouwen binnen Haaglanden. Als ontwikkelpartner van WSP Haaglanden gaat RataPlan op alle vestigingen met de praktijkverklaring werken! Op deze manier biedt RataPlan een op maat gemaakt opleidingstraject dat niet alleen geschikt is voor de eigen werknemers, maar ook voor werkzoekenden.
Who’s next?
Heeft u meerdere vestigingen in regio Haaglanden en wilt u meer weten over praktijkleren? Jurjen Dikker helpt u graag verder via jurjen.dikker@rpa-haaglanden.nl.
Een opleiding met baangarantie bij Webhelp Nederland
In Delft bieden bedrijven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een opleiding met baangarantie via de BHAG Deal ‘Talentontwikkeling’. In samenwerking met onze partner Werkse! heeft Webhelp deze deal gesloten. Zij verzorgden een vakinhoudelijke opleiding Klantencontactmedewerker. En het resultaat mag er zijn. Zeven mensen, van wie zes met een uitkering, werken nu als klantcontactmedewerker bij Webhelp.
Een betrokken werkgever
Puck Zondervan is jobcoach bij Werkse!. Zij vertelt dat Webhelp vanaf het begin af aan zeer betrokken was. ‘Zij wilden dat dit traject slaagde.Door vertrouwen te geven en veiligheid te bieden aan alle cursisten, ontstond bij iedereen durf en vertrouwen in zichzelf. Een deelnemer, die al jaren in de bijstand zit en trajecten heeft gevolgd die helaas mislukten, kon nu van wantrouwen naar vertrouwen groeien.’ Tijdens de BHAG Deal gaan kandidaten gedurende een bepaalde tijd onbetaald aan de slag bij een bedrijf. Zij worden door de organisatie opgeleid met ondersteuning vanuit Werkse! Daarnaast hebben deze kandidaten garantie op een baan bij het bedrijf.
Talentontwikkeling
Webhelp voelde de behoefte om invulling te geven aan hun social-returnverplichting in de vorm van een contract. Dit was de aanleiding om deze samenwerking met Werkse! te starten. ‘Maar wij zijn ervan overtuigd dat we deze doelgroep ook voor andere opdrachtgevers kunnen gaan opleiden en inzetten. Wij zien meerdere mogelijkheden binnen onze organisatie. Vandaar dat wij de BHAG Deal Talentontwikkeling hebben ondertekend’, vertelt Paul Ouwehand, Legal manager bij Webhelp.
Aangepaste training
Bij een baan in de klantenservice is het niet gek om te starten met een training. Omdat deze groep cursisten vaak lang niet of nog nooit hebben gewerkt, is de training wel anders dan anders. Er is gekozen voor een rustiger traject met twee sessies van vier uur per week. De mensen werden getraind voor de functie van klantcontactmedewerkers voor Logius, de dienst Digitale Overheid. Sanne Beijer is lid van het Learning & Development Team bij Webhelp. Als trainer heeft zij meegeholpen aan deze trainingen. Hierin werd er onder andere geleerd hoe men met klanten om kan gaan en wat de rol van de persoon hierin zelf is. ‘Veel rollenspellen om te oefenen, waarbij cursisten elkaar ook feedback gaven. Meteen een mooie oefening in helder communiceren. Ook vakinhoudelijke training: de zaken waar mensen zoal over kunnen bellen: DigiD, Mijn Overheid, inloggen voor je belastingaangifte,’ vertelt Sanne.
Train-de-trainer
Dit was pas het eerste traject, dus tijdens de rit moesten er nog dingen ontdekt worden. ‘Maar iedereen die bij dit project betrokken was, heeft superhard gewerkt en was heel loyaal. Mooi dat Werkse! hier de ruimte voor geeft.Linda van der Wel, trainer bij Werkse!, bracht de expertise vanuit Werkse! in en zorgde ook voor communicatielessen. ‘Wat doet het met jou als een beller boos wordt?’. Antwoorden op dit soort vraag en de persoonlijke feedback daarop helpt cursisten ook over zichzelf te leren,’ gaat Sanne verder. Sanne Beijer heeft Linda van der Wel vervolgens meegenomen via een train-de-trainer-traject. Dit omdat een volgende groep op het wensenlijstje van Webhelp staat. Hun bedoeling is om vooral met de arbeidsmarkt naar de mensen toe te bewegen, in plaats van mensen naar de markt toe proberen te trekken.
Nooit saai
Eén van de deelnemers aan dit traject is Sabrina Hendriks. Zij zit nu vrijwel dagelijks achter de computer, met een koptelefoon op. Op dit moment werkt ze nog voornamelijk vanuit huis. Toen Werkse! haar vroeg of haar dit leuk leek, heeft de de kans met beide handen aangepakt. In het verleden heeft zij in de distributie gewerkt. Na een periode thuis vanwege zwangerschap en het opvoeden van haar kind, vindt ze het fijn om nu weer aan het werk te zijn. Ze is blij dat haar werk goed af te stemmen is met de tijden van de kinderopvang. Ze vertelt: ‘Ik ben stapsgewijs mijn uren aan het opbouwen, van 24 uur nu naar 28 uur. Ik ben nog steeds lerende. Je krijgt daar ook de tijd voor. Aan mijn jobcoach kan ik alles vragen, geen vraag is te gek. Het systeem waar wij mee werken zit goed in elkaar. De kennisbank waar wij zo nodig informatie in op kunnen zoeken, is goed beveiligd. Nu komen er veel vragen over de inlogcode voor de belastingaangifte. Daarvoor waren er veel vragen over de coronacheck-app.Via Teams kan ik een begeleider vragen specifiekere vragen op te zoeken.’ Sabrina verveelt zich geen moment en is blij dat ze vorige maand alweer voor de tweede keer salaris kreeg.
Ook vacatures te vervullen?
H
O