U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.

vakmensen nodig voor behalen klimaatdoelstellingen

Veel vakmensen nodig voor behalen klimaatdoelstellingen

vakmensen nodig voor behalen klimaatdoelstellingen

UWV heeft een analyse uitgevoerd waaruit blijkt dat er 48.000 vacatures openstaan voor vakmensen die een bijdrage moeten leveren aan de energietransitie. Het gaat dan om beroepen die nodig zijn voor het opwekken van duurzame energie, het toepassen van slimme laadpalen en het in goede staat houden of uitbreiden van het elektriciteitsnet.

Openstaande vacatures

Voornamelijk ontwerpers, architecten en analisten van ict-systemen, elektriciens, installatiemonteurs voor zonnepanelen en laadpalen en voor werkvoorbereiders en calculatoren in bouw en installatietechniek zijn nodig op dit moment. De in totaal 48.000 vacatures staan open voor het tweede kwartaal van 2022. De grootste groep vacatures staat open voor ontwerpers, architecten en analisten van ICT-systemen. Het gaat hier in totaal om 6.100 vacatures.

De energietransitie

De voornaamste reden voor de energietransitie is de verplichting om de CO2-uitstoot sterk te verminderen. Het opwekken van duurzame stroom door het gebruik van zonnepanelen en windturbines is de manier waarop Nederland dit wil bereiken. Hiervoor zal een nieuwe energie-infrastructuur opgezet moeten worden. Ook zal de bestaande infrastructuur vooral moeten worden uitgebreid. Deze wijzigingen vragen veel mensen met (elektro)technische kennis en ervaring. Toch zijn dat niet de enige beroepen die hiervoor nodig zijn. Ook ict’ers en overheidsfunctionarissen spelen een belangrijke rol bij de energietransitie.

Personeel zoeken

UWV heeft uiteengezet welke werkzaamheden en beroepen nodig zijn voor het uitvoeren van de klimaatregelingen van de klimaattafel Energiesysteem. Daarnaast heeft UWV uitgewerkt welke kennis en competenties daarvoor nodig zijn. Branches kunnen daardoor duidelijker communiceren over welke mensen zij nodig hebben en welke kennis en competenties deze personen moeten hebben. UWV toont hiermee ook aan dat opleidingen en omscholingstrajecten naar een klimaatbaan daadwerkelijk de kans op een baan vergroten.

Omscholing met behulp van praktijkleren

Met de inzet van praktijkleren kan iemand die nog niet de juiste kennis of vaardigheden bezit, deze opdoen in de praktijk. Zo heeft de werkgever vanaf het begin af aan handjes om te helpen. Na een korte leerperiode heeft de werkgever dan zelfs volwaardig gekwalificeerd personeel. Benieuwd naar de mogelijkheden binnen uw bedrijf?

Kennisbank HaaglandenInZicht geüpdatet

Kennisbank van HaaglandenInZicht geüpdatet

Kennisbank HaaglandenInZicht geüpdatet

Op het platform HaaglandenInZicht worden alle data op het gebied van de arbeidsmarkt, onderwijs, economie en competenties verzameld. Deze data worden niet alleen gedeeld, maar ook gebundeld, met elkaar in verband gebracht en geduid.

Thema’s in de kennisbank

Deze maand is de kennisbank op HaaglandenInZicht bijgewerkt. De publicaties en rapporten zijn verdeeld over de thema’s Leven Lang Leren, Diversiteit, Energietransitie, Circulaire economie, Arbeidsmigratie en Digitalisering.

Data voor relevante inzichten

Binnen de verschillende thema’s worden belangrijkste (externe) onderzoeken en artikelen die over een bepaald arbeidsmarktthema verschenen zijn, verzameld. Hierdoor kan de informatie, vooral door regionale beleidsmakers, relevante inzichten opleveren en ondersteunen bij het analyseren en succesvol aanpakken van lokale en regionale arbeidsmarktvraagstukken.

De kennisbank bekijken?

Neem zelf een kijkje in de bijgewerkte kennisbank van HaaglandenInZicht!

Leer- en ontwikkelcultuur voor volwassenen stimuleren

Kabinet: 1,2 miljard euro ter versterking leer- en ontwikkelcultuur

Leer- en ontwikkelcultuur voor volwassenen stimuleren

De kenniseconomie moet beschermd worden en de arbeidsmarkt in Nederland moet toekomstbestendiger worden. Om dit voor elkaar te krijgen, is het zaak om leren en ontwikkelen voor volwassenen te stimuleren. Dit helpt mensen om hun huidige baan te behouden, verder te groeien of om een nieuwe baan te vinden. Daarom trekt het kabinet hier 1,2 miljard euro voor uit.

Veranderende arbeidsmarkt

Dertig jaar werken voor dezelfde werkgever is niet meer van deze tijd. De veranderingen die dit met zich meebrengt vereist inzet van zowel werkenden, werkgevers en opleiders. Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) komt hierbij kijken. Door werknemers biedt dit een aantal voordelen, zoals waardering en flexibiliteit op de arbeidsmarkt, persoonlijke groei en meer plezier op het werk. Maar ook voor werkgevers heeft dit positieve kanten. Hierdoor is het vinden van gekwalificeerd personeel, het behouden van huidig personeel en het verhogen van de productiviteit gemakkelijker. Goed werkgeverschap en daarmee dus het stimuleren van ontwikkeling van werknemers, draagt volgens de SER bij aan een kansrijke aanpak voor knelpunten op de arbeidsmarkt. Ook biedt het mogelijkheden om de krapte op de arbeidsmarkt, de energietransitie en de vergrijzing goed door te komen.

Aantal lerende volwassen daalt

Het belang van blijven leren en ontwikkelen is duidelijk. Toch is dit niet terug te zien in de cijfers met betrekking tot cursusdeelname van volwassenen. Tussen 2017 en 2020 is de cursusdeelname van volwassenen namelijk gedaald. Dit ging van 54% naar 51%. Ook is de afgelopen jaren te zien dat er minder wordt geleerd op (en van) het werk. Het gaat vooral om praktisch geschoolden, die minder vaak een leer- of ontwikkeltraject volgen. Daarnaast is te zien dat er binnen het mkb vaak minder mogelijkheden zijn voor uitgebreide leer- en ontwikkeltrajecten.

‘Veel Nederlanders hebben nog nooit een cursus gevolgd. Zij hebben misschien meer nodig om te weten waar ze moeten beginnen.’

Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs

Kabinet trekt 1,2 miljard euro uit voor de leer- en ontwikkelcultuur

De hierboven omschreven uitdagingen hebben het kabinet ertoe aangezet om 1,2 miljard euro vrij te maken om leren en ontwikkelen onder volwassenen te stimuleren. Dit wordt als volgt verdeeld:

  • 500 miljoen euro binnen STAP-budget voor mensen met maximaal een mbo-4-diploma.
  • 392 miljoen euro (deels voorwaardelijk) voor het ontwikkelen van scholingsaanbod gericht op de energietransitie.
  • 210 miljoen euro voor een betere aansluiting tussen het beroepsonderwijs en het mkb.
  • 50,5 miljoen euro naar stimulering van taal- en beroepsvaardigheden voor laaggeletterden.

Deze laatste drie categorieën worden gefinancierd vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF). Daarnaast wordt er vanaf 2023 structureel 15 miljoen euro geïnvesteerd, zodat de gemeenten zich kunnen inzetten voor het aanpakken van laaggeletterdheid.

Samenwerking vereist voor de doelstellingen rond LLO

Het kabinet kan de verandering niet alleen bewerkstelligen. De inzet van werkgevers, werkenden, werkzoekenden, sociale partners, sectoren, O&O fondsen, publieke & private opleiders, regionale arbeidsmarktpartijen, publieke uitvoerders en andere betrokkenen zijn hierbij nodig. Het kabinet vraagt daarom de medewerking van deze partijen om er samen voor te zorgen dat LLO vanzelfsprekend wordt. Een goed functionerende arbeidsmarkt is tenslotte gunstig voor ons allemaal.

‘De meeste mensen spenderen een groot deel van hun leven op het werk. Dat is goed voor onze persoonlijke ontplooiing, ons sociale netwerk en ons gevoel van (eigen) waarde. Om duurzaam inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt is blijven leren, en je ontwikkelen, belangrijk.’

Karien van Gennip, Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van Nederland

Wilt u personeel laten bijscholen of hun vaardigheden laten vastleggen?

Praktijkleren kan voor u de oplossing zijn!