U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.

Meer 55-plussers aan het werk

Aantal werkende 55-plussers stijgt

Meer 55-plussers aan het werk

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het aantal werkzame 55-plussers op de arbeidsmarkt gestegen van ruim 1,4 miljoen in 2013 naar ongeveer 2 miljoen in 2022, wat vooral een gevolg is van de vergrijzing en de toegenomen arbeidsparticipatie in alle leeftijdscategorieën tussen 15 en 75 jaar.

Discriminatie van 55-plusser tijdens zoektocht naar werk

Hoewel er momenteel een krapte op de arbeidsmarkt is, slaagt niet elke 55-plusser erin om binnen één maand na afloop van de WW een baan te vinden. Dit kan te wijten zijn aan factoren zoals de kwaliteit van het solliciteren, onvermogen of onwil om te werken en obstakels als langdurige ziekte, een aandoening of handicap en discriminatie. Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) heeft ongeveer de helft van de werkzoekende 55-plussers in 2018 discriminatie ervaren tijdens hun zoektocht naar werk.

Statistieken

Binnen de groep van 55-plussers werkt in 2022 81% van de 55-60 jarigen en 65% van de 60-65 jarigen, terwijl in 2013 deze percentages respectievelijk 70,8% en 45,3% waren. Volgens werkgevers ondervindt 16% matige tot ernstige problemen voor hun bedrijf of organisatie als gevolg van de uitstroom van personeel wegens pensionering in 2023, met name in de sectoren openbaar bestuur, vervoer en opslag en industrie. De horeca heeft de minste werkzame 55-plussers. Op dit moment wordt ongeveer 75% van de bevolking beschouwd als potentiële beroepsbevolking, maar de verwachting is dat dit percentage tegen 2040 zal dalen tot 70%. Bovendien zijn 55-plussers vaker langdurig werkloos dan jongere leeftijdsgroepen, omdat ze vaak langer recht hebben op de WW. Niettemin is het aantal 55-plussers met een WW-uitkering gedaald van 113.000 in 2013 naar ruim 48.000 in 2022.

Rapportage UWV

UWV heeft een hierover ook een rapportage gedeeld. Hierin behandelt UWV ook uitdagingen en mogelijkheden met betrekking tot het aannemen van oudere werknemers en bespreekt trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor verschillende leeftijdscategorieën met behulp van gegevens uit HaaglandenInZicht

Tips voor werkgevers

Werkgevers zouden breder kunnen kijken bij het zoeken naar kandidaten, door praktijkervaring en vaardigheden meer te benadrukken dan diploma’s, en kunnen mogelijk profiteren van regelingen zoals proefwerkperiodes en tegemoetkomingen zoals het lage-inkomensvoordeel (LIV), de tegemoetkoming verhoging minimumjeugdloon (jeugd-LIV) en het loonkostenvoordeel (LKV). Werkgevers kunnen ook advies vragen bij het leerwerkloket, dat hen kan helpen bij het adviseren over scholing en ontwikkeling van (ouder) personeel.

Lees hier het originele artikel op HaaglandenInZicht.

Jobdeal van Werkse!

Jobdeal: helpende handjes én van betekenis zijn

Jobdeal van Werkse!

Het initiatief Jobdeal is afkomstig van onze samenwerkingspartner Werkse!. Soms hebben werkgevers geen geschikte voltijdsbanen beschikbaar voor kandidaten en medewerkers, maar hebben ze wel kleine taken en klusjes die moeten worden uitgevoerd. Door middel van Jobdeal kunnen werkgevers Werkse!-medewerkers inhuren om deze taken en klusjes, die ten minste één dagdeel duren, uit te voeren. Jobdeal is vooral handig voor mensen die praktische problemen ondervinden bij het werken, bijvoorbeeld omdat ze voor hun kinderen moeten zorgen. Met Jobdeal kunnen ze bijvoorbeeld vier uur werken terwijl de kinderen naar school zijn of hun werkdag afstemmen op mantelzorgtaken. Voor medewerkers van Werkse! biedt Jobdeal ook de kans om een eerste stap te zetten richting een andere werkgever.

Jobdeal voor ABF Research en Auxilium

ABF Research en Auxilium, twee werkgevers uit Delft, hadden beide behoefte aan verschillende taken. ABF Research had bijvoorbeeld iemand nodig om de lunch te verzorgen, terwijl Auxilium een flink archief had dat opgeruimd moest worden. Beide werkgevers besloten om een Jobdeal te sluiten met Werkse!. Sinds enkele maanden werkt Selamawit bij hen. Dit is haar eerste betaalde baan sinds ze negen jaar geleden naar Nederland kwam.

Betrouwbare, harde werker via Jobdeal

Selamawit werkt sinds begin van dit jaar twee keer per week bij Auxilium, een softwarebedrijf in het centrum van Delft, waar ze verschillende taken uitvoert. Haar grootste taak is het opruimen van het archief, waarbij documenten met gevoelige informatie apart vernietigd moeten worden. Joris Kleinveld, directeur van Auxilium, is zeer tevreden over Selamawit’s werk: “Als Werkse! er niet was, hadden we Selamawit nooit ontmoet. Selamawit is betrouwbaar, werkt snoeihard én met heel veel plezier! Als bedrijf kunnen we iets betekenen voor iemand én ons archief is weer helemaal opgeruimd.”

Selamawit is blij dat ze andere mensen kan helpen en zegt met een grote glimlach: “Ik word blij als ik andere mensen blij kan maken.” Na jaren van vrijwilligerswerk, is dit haar eerste betaalde baan in Nederland. “Ik ben trots op mezelf. Het is belangrijk om je eigen geld te verdienen.”

Verschillende banen

Selamawit heeft een passie voor koken en heeft in Eritrea samen met haar familie een klein restaurant gehad. Haar andere baan, bij ABF Research, sluit hier goed op aan. Ze verzorgt vier keer per week de lunch voor (bijna) alle medewerkers van het bedrijf. Marc van den Berg, manager bedrijfsvoering bij ABF Research, legt uit waarom ze hiervoor hebben gekozen: “We zijn als bedrijf afgelopen tijd flink gegroeid. Er werken nu 65 mensen. We willen graag in verbinding met elkaar blijven. Een idee was om iemand de lunch te laten verzorgen. Onze mensen hebben dan een extra reden om op kantoor samen te lunchen.”

Beter dan verwacht

De Jobdeal met Werkse! kwam tot stand vanwege de wens om meer te betekenen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en het idee om de lunch te laten verzorgen. Dat het zo goed zou uitpakken, had Van den Berg niet kunnen bedenken. Hij zegt: “Selamawit zorgt voor een heel leuke sfeer. Het is alsof je naar een restaurant gaat waar je de gastvrouw goed kent. Ze tovert van alles uit de keuken, zoals pastasalades en quiches voor zeker 45 mensen. Dat heeft ze zelf geïnitieerd. Heel tof! En dat met alleen een magnetron en een oven.” Selamawit voelt zich erg blij op haar werk en vertelt: “Iedereen heeft respect voor mij en ik voor hen.” Wat betreft de toekomst, onderzoekt Van den Berg de mogelijkheid om de keuken uit te breiden met een kookplaat en afzuiging, mede dankzij het enthousiasme van Selamawit. Hij voegt eraan toe dat ze heel wat in haar mars heeft.

De mogelijkheden voor u?

Heeft u ook behoefte aan helpende handjes en wilt u eens bespreken wat de mogelijkheden voor uw bedrijf zijn? Neem dan contact met ons op.

Volgens SER staat onze publieke dienstverlening onder druk

De publieke dienstverlening staat onder druk volgens de SER

Volgens SER staat onze publieke dienstverlening onder druk

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt heeft gevolgen voor de uitvoering van publieke taken in Nederland, zoals de zorg, onderwijs, kinderopvang en veiligheid. Deze sectoren staan onder druk door een tekort aan gekwalificeerd personeel, wat kan leiden tot minder welvaart, toenemende sociale ongelijkheid en vertraging in de aanpak van maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie.

De Sociaal Economische Raad (SER) heeft zes ministeries geadviseerd over hoe de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt aangepakt kan worden. Het advies is onderverdeeld in drie aanbevelingen om het aanbod van arbeid te vergroten, de effectieve inzet van menskracht te verbeteren en het samenspel tussen beleid en uitvoering te versterken.

1. Kwaliteit van leiderschap verbeteren

Om extra menskracht te werven is het van groot belang om de kwaliteit van leiderschap en HR te stimuleren. De SER adviseert om de kwaliteit van management en leiderschap te verbeteren en tegelijkertijd uitval, verzuim en vertrek van medewerkers te verminderen. Het is ook belangrijk om de condities te verbeteren waardoor mensen die dat willen, zoals werkzoekenden, deeltijders die meer willen werken, gepensioneerden die zich nuttig willen blijven maken en nieuwkomers en statushouders meer uren gaan werken. Tot slot adviseert de SER om vol in te zetten op het onbenutte arbeidspotentieel. 

2. Slim organiseren van werk

Het slimmer en innovatiever organiseren van het werk kan de operationele capaciteit verbeteren zonder dat dit tot meer werkdruk leidt. Om het werk slimmer en innovatiever te organiseren zonder dat dit leidt tot meer werkdruk, adviseert de SER om in te zetten op technologie, procesinnovatie en het verbeteren van de operationele capaciteit. Het is daarbij belangrijk om werkenden te betrekken bij het organiseren van het werk en overbodige administratie en werk te voorkomen.

3. Sturen op uitvoerbaarheid

Tot slot adviseert de SER om in nieuw en bestaand beleid meer te sturen op uitvoerbaarheid, omdat de wet- en regelgeving te complex is geworden en de uitvoering daardoor arbeidsintensief is geworden. Er moet meer aandacht zijn voor de arbeidsmarkteffecten en de haalbaarheid van beleid. Ook zijn er concurrerende arbeidsvoorwaarden nodig en moet er meer duidelijkheid en continuïteit zijn in beleid en financiering. Alleen dan kan de publieke dienstverlening blijven draaien en kunnen maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie worden aangepakt.

V

Versterken van de publieke sector

De aanbevelingen van de SER zijn van groot belang om de publieke sector te ondersteunen en te versterken. Door te investeren in de kwaliteit van leiderschap, het slim en innovatief organiseren van het werk en het verbeteren van de uitvoerbaarheid van beleid, kunnen de uitdagingen op de arbeidsmarkt aangepakt worden en daarmee de publieke sector versterken. Dit is volgens de SER essentieel voor de welvaart en sociale gelijkheid van ons land.

Lees hier het originele artikel bij HaaglandenInZicht