U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
Onze lokale WerkgeversServicepunten

U wilt als ondernemer graag uw sociale gezicht laten zien en denkt erover iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven. Natuurlijk snapt u dat u daar iemand dolgelukkig mee maakt.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.
Gebruiksvoorwaarden
Samenwerking UWV en gemeente met maatwerkscan
UWV Haaglanden en de gemeente Den Haag slaan de handen ineen in de strijd tegen verlaging van de bijstandsuitkeringen. Zij hebben een datagedreven maatwerkscan ontwikkeld die ondersteuning op maat biedt aan mensen met een WW-uitkering. De succesvolle pilot heeft ertoe geleid dat meer mensen aan het werk zijn. Inmiddels tonen ook andere regio’s interesse in deze vernieuwende aanpak.
Ondersteuning op maat voor duurzaam werken
Werk vinden kan voor werklozen een uitdaging zijn die verder gaat dan sollicitatietrainingen of een indrukwekkend cv. Daarom is het essentieel dat UWV en de gemeente Den Haag mensen met een WW-uitkering goed begeleiden. Samen hebben ze de expertise en faciliteiten om maatwerk te leveren en mensen aan duurzaam werk te helpen. Denk aan bijscholing, omscholing, werkontwikkelingsprogramma’s en maatschappelijke ondersteuning op het gebied van financiën, gezin en gezondheid.
Efficiënter en beter geholpen
Patricia Ladan, rayonmanager UWV Haaglanden, legt uit: “UWV staat voor iedereen klaar, en we merken dat we voor sommige mensen nog meer uit de kast moeten trekken om een duurzame baan te vinden. Dan is het enorm waardevol om vooraf te weten wie dat extra steuntje nodig heeft. Die ambitie is de start geweest van het project ‘WW niet naar bijstand’. Je baan verliezen is vaak al enorm ingrijpend en sommige mensen komen dan in een extra lastige situatie. Díe mensen willen we sneller én beter helpen. Met de maatwerkscan hebben we een manier gevonden om hen in beeld te krijgen. Deze mensen bieden we vervolgens de gezamenlijke dienstverlening van UWV en gemeente Den Haag. Dat is maatwerk. We kijken naar sollicitatiemogelijkheden én naar persoonlijke omstandigheden. Zo bieden we samen de hulp die past én die nodig is en helpen we mensen vooruit, nu en voor de toekomst.”
De kracht van data: de maatwerkscan
UWV heeft de maatwerkscan ontwikkeld op basis van een datagedreven aanpak. Deze scan brengt mensen in kaart die bij het indienen van een WW-aanvraag bijzondere ondersteuning op maat nodig hebben om duurzaam aan het werk te komen. Denk hierbij aan mensen die eerder een (bijstands)uitkering hebben ontvangen. Deze groep krijgt dan gezamenlijk begeleiding aangeboden door UWV en gemeente Den Haag.
Doelgericht en persoonlijk
Wethouder Kavita Parbhudayal van Werk, Wijken en Diensten van de gemeente Den Haag benadrukt het belang van werk: “Wij vinden het sociaal niet aanvaardbaar dat mensen buiten de samenleving staan en economisch niet verantwoord om arbeidspotentieel onbenut te laten. Werk is essentieel. Liefst betaald werk. Het hebben van collega’s, sneller de taal leren, ertoe doen: dat geeft zelfvertrouwen en versterkt de eigenwaarde. Het helpt bestaanszekerheid en financiële onafhankelijkheid te vergroten. Deze samenwerking van UWV en de gemeente is maatwerk: doelgericht en persoonlijk. Daardoor vergroten we de kans op nieuw werk en verkleinen we de kans dat mensen in de bijstand vallen. Zo bouwen we samen aan een stad die tegen een stootje kan.”
Gezamenlijke dienstverlening op maat
UWV en de gemeente Den Haag bieden gezamenlijke diensten aan, waarbij mensen zelf de keuze hebben om daar gebruik van te maken. Na een eerste gesprek met UWV kan er een vervolggesprek plaatsvinden met de gemeente. Naast het verbeteren van sollicitatievaardigheden wordt gekeken naar mogelijkheden voor om- of bijscholing, maar ook naar persoonlijke omstandigheden op het gebied van financiën, gezin en gezondheid.
Samenwerking als model voor de toekomst
UWV en de gemeente Den Haag zien deze samenwerking als een voorbeeld voor toekomstige samenwerkingen. Het belangrijkste doel is dat mensen op een effectieve manier worden geholpen, ongeacht het type uitkering dat ze ontvangen. Met dit zogenaamde ‘ontschotte’ dienstverleningsmodel kunnen UWV en gemeente er samen voor zorgen dat steeds meer mensen mee kunnen doen in de samenleving en hun bijdrage kunnen leveren. Dat is niet alleen goed voor de samenleving en de betrokken organisaties, maar vooral voor de betrokkenen.
Patijnenburg on the move: nieuwe koers naar hét sociaal ontwikkelbedrijf voor Westlanders
Patijnenburg maakte deze week de nieuwe koers bekend. “Westlanders meer kansen bieden om zich te ontwikkelen, dat is waar we ons sterk voor gaan maken. Patijnenburg moet groeien tot hét ontwikkelbedrijf voor Westlanders.” Vandaag is het plan met de nieuwe koers bekrachtigd door de ondertekening door Ben van der Stee (wethouder gemeente Westland) en Ruud van Diemen (nieuwe algemeen directeur Patijnenburg per juli 2023).
Optimaal in de samenleving participeren
“Ons gezamenlijke doel is om de medewerkers van Patijnenburg en Westlanders met een uitkering weer mee te laten doen aan de gewone arbeidsmarkt. Dit betekent voor deze groep Westlanders: meer begeleiding, meer kansen op ontwikkeling en leren. Hierdoor worden de kansen op doorstroom naar de gewone arbeidsmarkt groter. En daar profiteert uiteindelijk de hele Westlandse samenleving van”, aldus Ben van der Stee.
“Komende jaren maakt Patijnenburg een verdere stap naar een sociaal ontwikkelbedrijf. Bij ons ontwikkelen medewerkers en kandidaten zich via werk, training en opleiding in leerwerklijnen. Dit betekent dat we ook kijken naar wat een persoon zelf kan en wil. Het zo regulier mogelijk werken is zowel goed voor de medewerkers van Patijnenburg als de re-integratiekandidaten. We zijn ervan overtuigd dat deze inwoners van het Westland met dit scenario optimaal kunnen participeren in de samenleving”, aldus Ruud van Diemen.
Hoofdkoers
De hoofdkoers naar het nieuwe Patijnenburg bestaat uit de volgende punten:
1.Het uitbouwen van de functie van sociaal ontwikkelbedrijf. Ambitie is dat alle groepen die tijdelijk of langer bij Patijnenburg zijn, zich kunnen ontwikkelen op algemene werknemersvaardigheden en functie/vakvaardigheden. Het doel is dat zij zowel binnen als buiten Patijnenburg een zo passend mogelijke baan kunnen vervullen.
2. Samenvoegen Werkbedrijf en het onderdeel Re-integratie.
3. We zetten meer in op ontwikkelbanen. Dit is voor die inwoners die nu nog niet in dienstverband bij een werkgever kunnen werken, maar later misschien wel. Zo werken we aan het doel om zoveel mogelijk mensen te laten werken. Dit helpt hen in het gevoel van waardering en om mee te kunnen doen aan de samenleving.
4. Er wordt gesproken om de huidige productieactiviteiten om te zetten naar een diversiteit van leerwerklijnen. Hierbij wordt het werk afgestemd op wat een kandidaat kan of andersom. Deze leerwerklijnen bieden veel ontwikkelingskansen. Zo zetten wij de beweging in van productiebedrijf naar leer-ontwikkelbedrijf.
5. De dienstverlening van Patijnenburg wordt uitgebreid naar andere (een brede set aan) doelgroepen, zoals statushouders, jongeren, schoolverlaters Pro/VSO, GGZ-cliënten en klanten van het UWV. Hiermee verbreden we de basis voor de organisatie.
Rust en vertrouwen geven
“De beweging naar ontwikkelbedrijf betekent dat we ook gaan kijken of we (geleidelijk) Wsw- en beschutte medewerkers (kleine) stappen kunnen laten maken in het zo regulier mogelijk werken. Daarom gaan we geleidelijk een beweging van medewerkers maken van productie naar dienstverlening en van dienstverlening naar individuele – of groepsdetachering. Patijnenburg blijft echter wel de veilige haven wanneer het zo regulier mogelijke werk wordt beëindigd of even niet lukt. Dit helpt om mensen de rust en het vertrouwen te geven om een stap te maken”, zegt Ruud van Diemen tot besluit.
Ga naar de website van Patijnenburg.
Het inspirerende succesverhaal van Sabah
Het WerkgeversServicepunt Rijswijk speelt een cruciale rol in het verbinden van werkzoekenden en werkgevers in de regio. Dat leidt vaak tot prachtige succesverhalen. In deze blog delen we graag het inspirerende succesverhaal van Sabah, een werkzoekende die met behulp van het WSP zijn droombaan vond. Ontdek hoe Sabah als goedlachse en gemotiveerde man nu met veel plezier werkt als koffiemachine-operator, dankzij de samenwerking tussen de WSP en GreenFox Social Return B.V.
Een vastberaden en gemotiveerde werkzoekende
Sabah, een man vol levenslust en motivatie om weer aan het werk te gaan, zat enige tijd zonder werk. Hij kon niet wachten om weer aan de slag te gaan en nam daarom zelf contact op met WSP Rijswijk. Samen trokken ze alles uit de kast om snel een nieuwe baan te vinden die perfect bij Sabah zou passen. En met succes!
Sabah’s rol als koffiemachine-operator
Sabah heeft zijn plek als koffiemachine-operator gevonden en werkt nu met veel plezier in deze functie. Via GreenFox Social Return B.V. heeft hij de mogelijkheid om voor verschillende opdrachtgevers in Den Haag aan de slag te gaan. Zo draagt hij bij aan het leveren van kant-en-klare koffieautomaten bij gerenommeerde bedrijven als Nationale Nederlanden en Deloitte.
De zoektocht naar een geschikte match
Passend werk vinden is niet altijd even makkelijk en ook Sabah heeft zijn portie afwijzingen gehad. Hij werd aanvankelijk afgewezen voor een vacature waarop hij had gesolliciteerd. Ondanks de teleurstelling zette hij door. WSP Rijswijk liet Sabah kennismaken met GreenFox Social Return, met regelmatig contact tussen WSP Rijswijk en de werkgever. Door goed naar het profiel van Sabah te kijken en deze te vergelijken met openstaande vacatures, is uiteindelijk een perfecte match ontstaan.
Lees het originele artikel van WSP Rijswijk hier.