Opleiding met baangarantie door Webhelp en Werkse!

Een opleiding met baangarantie bij Webhelp Nederland

In Delft bieden bedrijven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een opleiding met baangarantie via de BHAG Deal ‘Talentontwikkeling’. In samenwerking met onze partner Werkse! heeft Webhelp deze deal gesloten. Zij verzorgden een vakinhoudelijke opleiding Klantencontactmedewerker. En het resultaat mag er zijn. Zeven mensen, van wie zes met een uitkering, werken nu als klantcontactmedewerker bij Webhelp.

Een betrokken werkgever

Puck Zondervan is jobcoach bij Werkse!. Zij vertelt dat Webhelp vanaf het begin af aan zeer betrokken was. ‘Zij wilden dat dit traject slaagde.Door vertrouwen te geven en veiligheid te bieden aan alle cursisten, ontstond bij iedereen durf en vertrouwen in zichzelf. Een deelnemer, die al jaren in de bijstand zit en trajecten heeft gevolgd die helaas mislukten, kon nu van wantrouwen naar vertrouwen groeien.’ Tijdens de BHAG Deal gaan kandidaten gedurende een bepaalde tijd onbetaald aan de slag bij een bedrijf. Zij worden door de organisatie opgeleid met ondersteuning vanuit Werkse! Daarnaast hebben deze kandidaten garantie op een baan bij het bedrijf.

Talentontwikkeling

Webhelp voelde de behoefte om invulling te geven aan hun social-returnverplichting in de vorm van een contract. Dit was de aanleiding om deze samenwerking met Werkse! te starten. ‘Maar wij zijn ervan overtuigd dat we deze doelgroep ook voor andere opdrachtgevers kunnen gaan opleiden en inzetten. Wij zien meerdere mogelijkheden binnen onze organisatie. Vandaar dat wij de BHAG Deal Talentontwikkeling hebben ondertekend’, vertelt Paul Ouwehand, Legal manager bij Webhelp.

Aangepaste training

Bij een baan in de klantenservice is het niet gek om te starten met een training. Omdat deze groep cursisten vaak lang niet of nog nooit hebben gewerkt, is de training wel anders dan anders. Er is gekozen voor een rustiger traject met twee sessies van vier uur per week. De mensen werden getraind voor de functie van klantcontactmedewerkers voor Logius, de dienst Digitale Overheid. Sanne Beijer is lid van het Learning & Development Team bij Webhelp. Als trainer heeft zij meegeholpen aan deze trainingen. Hierin werd er onder andere geleerd hoe men met klanten om kan gaan en wat de rol van de persoon hierin zelf is. ‘Veel rollenspellen om te oefenen, waarbij cursisten elkaar ook feedback gaven. Meteen een mooie oefening in helder communiceren. Ook vakinhoudelijke training: de zaken waar mensen zoal over kunnen bellen: DigiD, Mijn Overheid, inloggen voor je belastingaangifte,’ vertelt Sanne.

Train-de-trainer

Dit was pas het eerste traject, dus tijdens de rit moesten er nog dingen ontdekt worden. ‘Maar iedereen die bij dit project betrokken was, heeft superhard gewerkt en was heel loyaal. Mooi dat Werkse! hier de ruimte voor geeft.Linda van der Wel, trainer bij Werkse!, bracht de expertise vanuit Werkse! in en zorgde ook voor communicatielessen. ‘Wat doet het met jou als een beller boos wordt?’. Antwoorden op dit soort vraag en de persoonlijke feedback daarop helpt cursisten ook over zichzelf te leren,’ gaat Sanne verder. Sanne Beijer heeft Linda van der Wel vervolgens meegenomen via een train-de-trainer-traject. Dit omdat een volgende groep op het wensenlijstje van Webhelp staat. Hun bedoeling is om vooral met de arbeidsmarkt naar de mensen toe te bewegen, in plaats van mensen naar de markt toe proberen te trekken.

Nooit saai

Eén van de deelnemers aan dit traject is Sabrina Hendriks. Zij zit nu vrijwel dagelijks achter de computer, met een koptelefoon op. Op dit moment werkt ze nog voornamelijk vanuit huis. Toen Werkse! haar vroeg of haar dit leuk leek, heeft de de kans met beide handen aangepakt. In het verleden heeft zij in de distributie gewerkt. Na een periode thuis vanwege zwangerschap en het opvoeden van haar kind, vindt ze het fijn om nu weer aan het werk te zijn. Ze is blij dat haar werk goed af te stemmen is met de tijden van de kinderopvang. Ze vertelt: ‘Ik ben stapsgewijs mijn uren aan het opbouwen, van 24 uur nu naar 28 uur. Ik ben nog steeds lerende. Je krijgt daar ook de tijd voor. Aan mijn jobcoach kan ik alles vragen, geen vraag is te gek. Het systeem waar wij mee werken zit goed in elkaar. De kennisbank waar wij zo nodig informatie in op kunnen zoeken, is goed beveiligd. Nu komen er veel vragen over de inlogcode voor de belastingaangifte. Daarvoor waren er veel vragen over de coronacheck-app.Via Teams kan ik een begeleider vragen specifiekere vragen op te zoeken.’ Sabrina verveelt zich geen moment en is blij dat ze vorige maand alweer voor de tweede keer salaris kreeg.

Ook vacatures te vervullen?

H

O