Marcella voelt zich thuis bij Albert Heijn

Op een woensdagmiddag in maart bezoeken we de Albert Heijn vestiging aan de Laan van Meerdervoort, nummer 52, in de ambassadewijk van Den Haag. Hier praten we met een blije kwaliteitsmedewerker en haar jobcoach. ‘Ondernemen met je hart’ zit Albert Heijn in het bloed, dat is duidelijk. En Marcela, de nieuwe medewerker, draagt haar werkgever een warm hart toe

Een jaarcontract

Marcela is direct enthousiast, ‘joehoe’ roept ze, als we praten over haar baan bij Albert Heijn. In het begin was ze onzeker, zegt ze, en ze moest erg wennen. Nu niet meer, ze voelt zich thuis bij Albert Heijn. Iedereen is blij met haar, zegt jobcoach Hans Wensveen. Hans, die in dienst is van Albert Heijn, heeft veel ervaring met het begeleiden van kandidaten die in het kader van de Participatiewet een baan zoeken. Samen met Marcela, die door WerkgeversServicepunt Haaglanden werd voorgesteld, bekeek Hans waar zij het beste tot haar recht zou komen. In ieder geval moest het dicht bij huis zijn. Zo kwamen ze uit bij dit filiaal aan de Laan van Meerdervoort. Het sollicitatiegesprek, waar Hans ook bij aanwezig was, verliep goed. In november van het vorig jaar kreeg Marcela een proefplaatsing. En eind januari kreeg ze een jaarcontract.

Ondernemen met je hart

Sociaal ondernemen zit Albert Heijn in het bloed, er waren immers al zo’n 700 Wajongers in dienst. Direct bij de start van de Participatiewet in januari 2015, creëerde Albert Heijn als eerste grote werkgever een team dat mensen aan het werk helpt. Landelijk zijn er nu zo’n 1800 mensen aan het werk bij Albert Heijn, eind 2017 moeten het er 2000 zijn. Hans coacht meer mensen op de werkvloer. Het overgrote deel in Den Haag, maar hij is ook actief in Westland, Vlaardingen, Zoetermeer en Leiden.

Marcela is een topper

Als we vragen of de nieuwe medewerker bevalt, begint Hans te stralen: ‘Marcela is een topper. Het bijzondere is dat we haar onzekerheid hebben weggenomen. Ze voelt zich hier thuis. Ze heeft plezier in wat ze doet.’ Of het nou allemaal goed gaat op de werkvloer of beter kan, daar kunnen we aan sleutelen, zegt Hans, maar aan het plezier wat iemand heeft in zijn of haar werk, daar kun je niks aan doen, dat moet in iemand zitten. In eerste instantie is dat ook het doel van Hans: dat iemand zich thuis gaat voelen op de werkplek.

‘Laat mij gewoon werken!’

Marcela werkt vijf ochtenden per week als kwaliteitsmedewerker. Ze houdt de winkel netjes en schoon, ‘tip top’, zoals ze zelf zegt. En ze zorgt ervoor dat er altijd verse koffie is. Soms helpt ze klanten. Ze wil heel graag iets nieuws leren maar vanwege haar beperking is het lastiger om bijvoorbeeld kassawerk te gaan doen. Marcela is slechthorend en heeft zicht in één oog. Voorlopig is ze heel tevreden met het werk wat ze nu doet. Voor Albert Heijn had ze twee jaar niet gewerkt. En ze wilde zo graag. Ze had al eens bij een andere grote keten gewerkt, maar hier kreeg ze keer op keer verlenging van haar stageplek, ze kreeg geen contract. Dat wilde ze graag, want Marcela verlangde naar werk! ‘Laat mij gewoon werken!’, roept ze uit. Nu is ze heel blij met de kans die Albert Heijn haar geboden heeft. Sommige klanten denken dat ze Spaanse is, maar nee, Marcela is geboren in Nederland. Wel woonde ze 22 jaar op Aruba waardoor ze vloeiend Spaans spreekt. Eerst had Marcela moeite met de Nederlandse taal, maar het gaat nu heel goed. Er zijn werkgevers geweest die tegen haar zeiden ‘je spreekt niet goed Nederlands’, Marcela dacht dan: neem me aan, dan leer ik beter praten!

Samenwerking met WSP Haaglanden

WerkgeversServicepunt Haaglanden heeft als eerste arbeidsmarktregio een regionale samenwerkingsovereenkomst met Albert Heijn gesloten. Marjolein Ferwerda, accountmanager van het WerkgeversServicepunt Den Haag en tevens contactpersoon van Albert Heijn, is supertrots op deze overeenkomst. ‘Albert Heijn verdient een pluim’, zegt ze, ‘want Albert Heijn is een heel fijne samenwerkingspartner.’ Ook is zij erg te spreken over het unieke buddysysteem. Dit systeem houdt in dat elke nieuwe medewerker die wordt aangenomen in het kader van de Participatiewet, naast de jobcoach, ook een buddy krijgt toegewezen. Marjolein is ook het eerste aanspreekpunt voor jobcoach Hans. Hij is blij met haar. Door de samenwerking zijn er heldere werkafspraken gemaakt en heeft hij één contactpersoon voor regio Haaglanden.

Buddy’s

Jobcoach Hans is nog regelmatig op de winkelvloer aanwezig. En verder mailen en appen Marcela en hij met elkaar. Zo kan ze altijd contact met hem zoeken. In de winkel heeft Marcela haar vaste buddy Peter. Deze collega heeft haar in de eerste twee weken iedere dag begeleid. Peter is nu de eerste met wie Marcela praat als er iets mocht zijn. Waarom juist deze Albert Heijn zo geschikt is voor Marcela? Per week komen hier rond de 8000 mensen boodschappen doen. Dat is overzichtelijk. Marcela moet lachen: ‘Bij de grote Albert Heijn zou ik niet willen werken hoor, dat is veel te druk.’ Deze winkel staat in de ambassadewijk, fijn publiek, en Marcela kan zo haar Nederlands oefenen!